Hemglass

För ett antal år sedan började Kartena utveckla ett webbaserat system för Hemglass. Målet var en mer personlig service till kunderna och att få effektivare försäljningsrutter för Hemglass-bilarna. Grunden i lösningen är ett GPS-baserat system som bygger på Kartenas kartmotor och som innehåller nationella adressregister i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Systemet ger Hemglass ett visuellt verktyg som hjälper till att planera glassbilarnas rutter och försäljning.

– För kunderna innebär systemet ökad service. Nu kan de gå in på Hemglass webbplats, skriva in sin adress och se var närmaste glassbil befinner sig och när glassbilen kommer förbi deras gata. Kunderna kan också välja att få en påminnelse per SMS några minuter innan glassbilen kommer så att de hinner ta fram plånboken i tid, säger Henrik Karlsson, projektledare på Kartena.

För Hemglass har systemet gjort det lättare att se var bilarna befinner sig, enklare att planera rutterna och säljarna kan bli mer effektiva under sina turer. Kartena har flyttat Hemglass närmare kunden.